Kas mul kodanikuna on Ôigus vabadele ja demokraatlikele valimistele?
Valimiskomisjoni arvates vĂ”ib valija kĂŒll olla huvitatud, et valimised toimuksid seadusele ja valimispĂ”himĂ”tetele vastavalt, kuid tal pole Ă”igust seda nĂ”uda. On see adekvaatne ja kaugele vĂ”ib sellise absurdiga minna?

Andsin elektroonilise hÀÀletamise lĂ”putundidel protestihÀÀle, mis ĂŒhtlasi oli digiallkirjastatud puuduse avaldus valimiste korralduse kohta. Avaldusele vastas paar pĂ€eva pĂ€rast valimiste lĂ”ppu RVT juht Arne KoitmĂ€e omapoolse soovitusega, et mul oleks olnud vĂ”imalik minna ja anda oma hÀÀl elukohajĂ€rgses jaoskonnas. Aga mida oleks see muutnud?
Meil kĂ”igil on Ă”igus vabadele valimistele ja hÀÀle salajasusele. Kui ĂŒks meile valimistel osalemiseks pakutavatest hÀÀletuskanalitest ei vasta neile demokraatlike valimiste standarditele, siis esiteks piirab see minu Ă”igust vabalt valida endale sobiv hÀÀletusviis, aga teiseks moonutab see valimiste tulemust sĂ”ltumata sellest, missuguses kanalis hÀÀletan mina.
Elektrooniline hÀÀletuskanal on vaatamata oma 20 arenguaastale endiselt eksperimentaalne ega paku tÔendatult korrektseid tulemusi.
Eksperimentaalse hÀÀletuskanali kasutamine vĂ”ib olla Ă”igustatud selleks, et vĂ”imaldada valimistel osalemist neile, kellel pole ligipÀÀsu jaoskondadele nt vĂ€lismaal viibimise, nĂ€gemispuude tĂ”ttu vmt pĂ”hjustel. Ometi vĂ”is olla viga demokraatlike valimiste nĂ”uetele ainult osaliselt vastava lahenduse ĂŒlendamine ĂŒldiselt kasutatavaks hÀÀletusviisiks ĂŒleriiklikel valimistel.
Valimiskomisjon eksib, kui pĂŒĂŒab valijaid veenda, et neil pole Ă”igust nĂ”uda vabu ja demokraatlikke valimisi. Kui midagi sellist on vĂ€itnud Riigikohus, siis peavad olema eksinud ka nemad. Kuni vabad ja demokraatlikud valimised pole tagatud, seni saan osaleda valimistel ĂŒksnes vaatlejana ning tĂ€ites sedeli oma protestisĂ”numiga.
Seekord oli mu sÔnum lakooniline ja kavatsen menetleda selle lÀbi kÔigi menetlusastmete Riigikohtuni vÀlja. Praeguseks on algne protestihÀÀl jÔudnud transleeruda kaebuseks valimiskomisjonile, mida nÀeb siinsamas allpool, ja eeldatavasti tuleb see komisjonis arutusele kolmapÀeval.
Loodetavasti saavad sellise tegevuse tulemusel valimised kui mitte demokraatlikuks, siis vĂ€hemasti demokraatlikumaks – ja millalgi saan taas osaleda oma hÀÀlega valimistel, mille demokraatlikkuses pole pĂ”hjust kahelda.
Ei saa osaleda ebademokraatlikel valimistel
Riigi valimisteenistus (RVT) vĂ”ttis kaebajalt 18.10.2025 kl 17:54 Riigi InfosĂŒsteemi Ameti (RIA) kaudu vastu avalduse puuduse kohta valimiste korralduses1, mis oli esitatud digiallkirjastatud protestihÀÀlena elektroonilisel hÀÀletussedelil2:
“Ei saa osaleda ebademokraatlikel valimistel.”
Kaebaja edastas hÀÀletussedeli meiliga 18.10 kl 22:42 ka RVT-le3 ja RVT juht Arne KoitmÀe 21.10 kl 11:01 vastas puuduse avaldusele4:
“Vastuseks teie avaldusele mĂ€rgin, et teil oli vĂ”imalik anda oma hÀÀl sedelil kella 20.00-ni elukohajĂ€rgses valimisjaoskonnas.”
Kui seda kĂ€sitleda KOVVS §62 lg6 teavitamisena lĂ€bivaatamise tulemustest ja vĂ”etavate meetmete avaldaja Ă”lgadele asetamisena, ei ole pakutud meede puuduse kĂ”rvaldamiseks siiski asjakohane, sest hÀÀle andmisega jaoskonnas ei saanuks ei RVT ega avaldaja kuidagi ĂŒletada valimiste ebademokraatlikkust.
Tegelikult vaatab puuduse kÔrvaldamise meede mööda ka sellest, et avaldaja juba kÀis 18.10 elektroonilises jaoskonnas, kus edastas oma protestihÀÀle, mille uuesti esitamine elukohajÀrgses jaoskonnas sedelil ei oleks saanud tuua olukorda muutust.
Vaidlustatav toiming
Kaebaja esitas puuduse avalduse elektroonilises jaoskonnas protestihÀÀlena elektroonilisel hÀÀletussedelil, paludes kĂ€sitleda avaldust “elektroonilises valimisjaoskonnas vahetult seal toimuva kohta tehtud avaldusena” ning osutades parajasti kĂ€imasolevatele valimistele, mis avati valijatele 13.10 ja suleti 19.10.
Kaebaja on Eesti Vabariigi kodanik ja tal on Ôigus oma tahet valijana teostada vabadel ja demokraatlikel valimistel, mille korraldamist nÀevad koostoimes ette PS §1, §56, §60 ja §156. KokkuvÔtvalt selgitatakse vabade valimiste pÔhimÔtet PS kommenteeritud vÀljaande §60 kommentaaride punktis 7:
“Aktiivse valimisĂ”iguse puhul tĂ€hendab valimisvabadus, et valijal peab olema vĂ”imalik oma tahet takistamatult vĂ€ljendada. Seda peab tagama vĂ”imalikult lihtne, kuid usaldusvÀÀrne ja kontrollitav ning vaadeldav hÀÀletamise ja hÀÀletamistulemuste kindlakstegemise kord.”
Vabade valimiste korraldamise kohustuse on Eesti Vabariik vĂ”tnud ka EIĂK esimese protokolli artikliga 3:
“Protokolliosalised kohustuvad mĂ”istlike ajavahemike jĂ€rel korraldama salajase hÀÀletamisega vabu valimisi tingimustel, mis tagavad rahva vaba tahteavalduse seadusandja valimisel.”
Kuigi vabade valimiste pĂ”himĂ”tteid vĂ€ljendatakse kĂŒll nii PS kommenteeritud vĂ€ljaandes kui EIĂK esimeses protokollis seoses seadusandja valimisega, siiski peavad need ĂŒhtviisi kehtima nii Riigikogu kui KOV valimiste puhul.
Kaebaja on osalenud KOV valimiste ettevalmistavates toimingutes vaatlejana, esitanud valimiste korraldajatele ja jĂ€relevalvajale puuduse avaldusi ja kaebusi ning teinud kĂ”ik endast sĂ”ltuva, et temal ja ĂŒlejÀÀnud valijatel oleks vĂ”imalus osaleda vabadel ja demokraatlikel valimistel.
Kaebaja pĂŒĂŒdis anda oma hÀÀle 2023. aasta Riigikogu valimistel, kus tĂ”endatult jĂ€eti see elektroonilise hÀÀletamise sĂŒsteemi tarkvaravea tĂ”ttu lugemata, ja anda oma hÀÀle 2024. aasta Euroopa Parlamendi valimistel, kus Riigikohtu kaasuse 5-24-19 lahendi punkti 8 jĂ€rgi “kaebajat kĂ€sitati ekslikult mittehÀÀletanuna”.
Kaebaja on valijana osalenud KOV valimistel ning otsustanud vormistada n-ö protestihÀÀle, millega vĂ€ljendab oma otsust jĂ€tta valimistel oma hÀÀle andmata, kuna pole tagatud, et sellega kĂ€iakse ĂŒmber vabade valimiste pĂ”himĂ”tetest lĂ€htuvalt. Kaebaja Ă”iguste riive ei ole seega hĂŒpoteetiline ega tingitud tema tegevusetusest, vaid demokraatlike valimiste pĂ”himĂ”tted pole tema jaoks tagatud praktikas ning sellega riivatakse vahetult tema subjektiivset Ă”igust vabadele ja demokraatlikele valimistele.
Vabad ja demokraatlikud valimised
Esiteks pole kaebajale tagatud PS kommenteeritud vĂ€ljaande §60 kommentaaride punktis 7 vabade valimiste tingimusena vĂ€lja toodud “vĂ”imalikult lihtne, kuid usaldusvÀÀrne ja kontrollitav ning vaadeldav hÀÀletamise ja hÀÀletamistulemuste kindlakstegemise kord”.
Kaebaja on valimisvaatleja ning vaatlejaid ĂŒhendava MTĂ Ausad Valimised liige. Valimisvaatlejate ĂŒhing avaldas KOV valimiste elektroonilist hÀÀletust ettevalmistavate toimingute kohta 11.10 oma vaatlusraporti5, mille kohaselt polnud toimingud RKVS §12 lg3 ja lg4, §483 lg3 ja lg4, §488 lg7 ja KOVVS §234, §542 lg7 jt asjakohaste sĂ€tetega kooskĂ”laliselt avalikud ja vaadeldavad:
“Tervikuna ei olnud toimingud avalikud ja vaadeldavad selles tĂ€henduses, et avalikkus oli ĂŒksnes osaline, ja vaatlemine oli korralduslike asjaolude tĂ”ttu takistatud isegi nendes ÀÀrmiselt piiratud raamides, millesse on vaatlejad sundinud vaatlemise puudulik Ă”igusraamistik. Vaatlemise takistatuse tĂ”ttu ei saa vaatlejate kohalolust neil toimingutel jĂ€reldada toimingute demokraatlikkust vĂ”i vastavust vabade valimiste pĂ”himĂ”tetele.”
Teiseks toob sama raport oma punktides 2 ja 5 vĂ€lja olulised puudused hÀÀlte avamise vĂ”tme loomisel ja kasutamisel KOV valimisi ettevalmistaval proovihÀÀletusel, mille kĂ€igus valimissaladust tagama pidanud krĂŒptograafiline vĂ”ti kompromiteeriti ja mille tulemusel pole kaebajale ja valijatele enam tagatud hÀÀle salajaseks jÀÀmine valimistel.
ProtestihÀÀle andmisele eelnenud VVK koosolekul 15.10 eitati vÔtmete kompromiteerimisele viinud turvareeglite rikkumist, jÀeti lÀbi vaatamata seda puudutanud kaebus ega vÀljendatud kriitilise riski vÔimalikule teostumisele osutavas olukorras kohast vastutustundlikkust.
Elektroonilise hÀÀletuse turvakontseptsiooni ĂŒks autoreid Anto Veldre on vĂ€ljendanud seisukohta6, et jĂ€rk-jĂ€rgulise algse kontseptsiooni raamidest vĂ€ljumise tulemusel on saanud teoks hoiatavana kirjeldatud olukord, sest tĂ€idetud on 2003. aasta kontseptsioonis vĂ€ljendatud privaatvĂ”tme ja valimiskasti kompromiteerimise paarisriski esimene pool ning “senisest veelgi raskem on tĂ”rjuda sĂŒĂŒdistusi paarisriski teise poole realiseerumises” (lk 4).
Anto Veldre hinnangul peaks vĂ”tmehaldusprotseduur olema konstrueeritud selliselt, et valimiste korraldajaid poleks vĂ”imalik sĂŒĂŒdistada “korraldaja riski” realiseerumises, kuid jagatud vĂ”tme mudeli jaoks on sobimatu isegi praegune VVK moodustamise pĂ”himĂ”te, millega ei jagata vĂ”tmeosakuid mitte vastanduvate, vaid sarnaste huvidega osapoolte vahel. Viie VVK liikme vĂ”i RVT töötaja kompromiteerimine on barjÀÀrina liiga madal arvestades, et selle tulemuseks saab olla ĂŒhekorraga kĂ”igi valijate hÀÀlte salajasuse rikkumine, st avalikuks vĂ”i soovimatutele osapooltele teatavaks saamine.
Kaebaja on 2023. aasta Riigikogu valimiste kaebemenetluses esitatud asjatundja arvamuses nĂ€idanud7, et elektroonilise hÀÀletuse juures kasutusel olevasse IVXV protokolli on salajasuse riive sisse ehitatud ebavajalikult suurel mÀÀral, mistĂ”ttu on elektrooniline hÀÀletus protokolli tasemel vastuolus RKVS §486 lg1â4 ja lg9â10 sĂ€testatuga, mis omakorda ei vasta Euroopa NĂ”ukogu elektroonilise hÀÀletuse standardisoovituse8 punktidele 19â26.
Tervikuna vastab kasutatav elektrooniline hÀÀletus oma praeguses protokollilises teostuses tĂ€iel mÀÀral ainult kuni neljandikule Euroopa NĂ”ukogu soovitustest, sj puudusi vaatlejate Ă”iguste tagamisel joonib soovitustes tĂ€histega “H”, “I” ja “J” alla 2025. aasta juunikuus avaldatud ODIHR Ă”igusraport Eestis kasutatava elektroonilise hÀÀletuse kohta9.
Arvestades, et pole ĂŒhemĂ”tteliselt tagatud “usaldusvÀÀrne ja kontrollitav ning vaadeldav hÀÀletamise ja hÀÀletamistulemuste kindlakstegemise kord” ega pĂ”hiseaduses eksplitsiitselt nĂ”utud hÀÀle salajasus, mida lahjendati ebapiisavat ning esialgset argumentatsiooni kasutades juba Riigikohtu kaasuse 3-4-1-13-05 lahendis aastast 2005 ja millest on seejĂ€rel jĂ€rk-jĂ€rguliselt loobutud ka varjatult tehnilise protokolli kujundamise teel, milleks ei andnud luba ei 2005. aasta kaasus ega ole andnud seda ka seadusandja, siis on tagamata kaks olulisimat valimispĂ”himĂ”tet, mis peaks vĂ€listama a) valimistulemuste vĂ”ltsimise ja b) hÀÀle salajaseks jÀÀmise.
SeetÔttu pole kaebajale isiklikult ja kÔigile teistele valijatele tagatud osalemine vabadel ja demokraatlikel valimistel, millele on neil Ôigus valimisseaduste, PS ja rahvusvaheliste lepingutega.
Taotlused
Kaebaja taotleb 13.10â19.10 ebademokraatlike valimiste korraldamise tunnistamist Ă”igusvastaseks vĂ”i alternatiivselt RVT-le ettekirjutuse tegemist, et talle tagataks vĂ”imalus osaleda vabadel ja demokraatlikel valimistel edaspidi.
-
Digiallkirjastatud protestihÀÀl KOV valimistel 2025 (PĂ”der 18.10) ↩︎
-
Ei saa osaleda ebademokraatlikel valimistel (PĂ”der 18.10) ↩︎
-
Avaldus puuduse kohta valimiste korralduses (PĂ”der 18.10) ↩︎
-
RE: Avaldus puuduse kohta valimiste korralduses (RVT 21.10) ↩︎
-
Vaatlejate eelraport: hÀÀle salajasus KOV valimistel pole tagatud (MTĂ Ausad Valimised 11.10) ↩︎
-
Anto Veldre avaldus Vabariigi Valimiskomisjonile (Veldre 20.10) ↩︎
-
Kuidas riivab IVXV hÀÀlekontrolli sĂŒsteem hÀÀle salajasust? (PĂ”der 2023) ↩︎
-
Recommendation of the Committee of Ministers to member States on standards for e-voting (CoE 2017) ↩︎
-
Estonia: Opinion on the Regulation of Internet Voting (ODIHR 18.06.2025) ↩︎