16. veebruar 2025

Kust tuleb ja milleks on vajalik Ôigus valimisi vaadelda?

MĂ”nevĂ”rra paradoksaalselt vĂ”ib ĂŒtelda, et valimised ei tohigi olla turvalised -- aga kui on pĂ”hiseadusliku turvagarantiina tagatud valimiste "otsesus", ei vajagi valimised lisaks mingit tĂ€iendavat "turvalisust".

Kuna Eesti Ă”igusteadus pole pĂ€rast doktorandi Ülle Madise 2006. aasta artiklit1 julgenud e‑hÀÀletuse pĂ”hiseaduspĂ€ra kohta suurt midagi arvata, on mul profaani vastutusvabalt positsioonilt lihtne seda tĂŒhimikku tĂ€ita – seekord vĂ”tan ette valimiste “otsesuse” pĂ”himĂ”tte.

#1

Valimiste otsesuse esmane tÀhendus on, et oma hÀÀle annan ma ise ja mind ei tohi sundida seda delegeerima mÔnele vahendajale.2

Enamasti peetakse vahendaja all silmas inimest, st valijameest, delegaati vmt. Presidenti valib meil Riigikogu vĂ”i valijamehed, mistĂ”ttu pole ta valitud otse rahva poolt. Delegeeritud hÀÀletamist kasutati nt NSVLis enne 1936. aastat, kus madalama taseme nĂ”ukogud valisid delegaadid kĂ”rgema taseme nĂ”ukogusse jne, kuni kĂ”ige kĂ”rgema taseme otsustuskogu, st ĂŒlemnĂ”ukoguni vĂ€lja.

Kuna Eesti on parlamentaarne demokraatia, peab olema aga Riigikogu valitud otse ja saama oma mandaadi ning legitimatsiooni otse rahvalt.

Sellest tulenevalt ei tohi valimisprotseduur nĂ€ha ette, et keegi vahendab mu hÀÀlt vĂ”i hÀÀletab minu eest – valimised on otsesed.

HÀÀle otsesus ei saa aga siin olla ainult formaalne, vaid peab olema tagatud ka sisuliselt.

SeetĂ”ttu ei saa olla nii, et ma kĂŒll annan oma hÀÀle ĂŒle ise ja otse, aga keegi teine otsustab, kes see jĂ”uab valimiskasti ja lĂ€heb lugemisele – hÀÀle otsesusega kaasneb ka see, et saan valijana vahetult veenduda, et mu hÀÀl lĂ€ks lugemisele ja loeti kokku.

Selleks ei pea ma tegema muud, kui jÀÀma pÀrast hÀÀle edastamist jaoskonda, millega muundun valijast vaatlejaks ning saan veenduda nii enda kui teiste hÀÀlte sÀilimises valimiskastis ja lÔpuks ka nende korrektses kokkulugemises.

Ses faasis ei pruugi mul olla vÔimalik vahetult jÀlgida omaenda sedelit, vaid ainult sedelite kogumit, mille seas mu sedel visuaalse hinnangu tÔsikindlusega on. Kuigi ma ei pruugi nÀha omaenda sedelit, nÀen sedelite kogumit jÀtkuvalt vahetult, st minu suhe mu sedeliga elik sedelit sisaldava kogumiga on jÀtkuvalt otsene ega ole kellegi vÔi millegi poolt vahendatud.

Sellist vaatlemise vahetust vÔi otsesust vÔiks nimetada laiendatud otsesuseks.

 

#2

E‑hÀÀletuse puhul pole hÀÀle otsesus selle esmases tĂ€henduses tagatud, sest hÀÀle andmine toimub kodus, kontoris, kohvikus vm kontrollimata keskkonnas ja ma vĂ”in vabatahtlikult vĂ”i sunni tulemusel olla andnud oma ID-kaardi vm autentimisvahendi kellegi kĂ€tte, kes hÀÀletab minu eest.

SeetÔttu soovitatakse otsesuse ohustatuse korral minna ja hÀÀletada jaoskonna kontrollitud keskkonnas, kus selle riive vÀlistab sisekord, mida tagavad jaoskonnatöötajad.

Siiski saan e-hÀÀletajana tagada endale otsesuse riivet vĂ€listava keskkonna enne hÀÀletama asumist, kui veendun, et olen hÀÀletades ĂŒksi ja keegi ei saa tulla protsessi poole pealt segama. Selle vastutuse ja riski pean e-hÀÀletades endale vĂ”tma, sest valimiste korraldaja ei saa kodu- vmt keskkonnas mu eest seismiseks teha suurt midagi.

KĂŒll on valijal vĂ”imalik pöörduda politseisse, kui keegi pĂŒĂŒab takistada tema Ă”iguste teostamist valijana.

Kontrollimata keskkonna ebakindluse tĂ”ttu pole e‑hÀÀle otsesus kunagi ĂŒhemĂ”tteliselt tagatud, vaid on alati tinglik ja seotud valijale delegeeritud riski ja omavastutusega.

E‑hÀÀle edastamise ja vastuvĂ”tmise juures on aga valija sunnitud vahendajana usaldama seadmeid, mille kasutajaliidese vĂ€ited on tarkvara poolt vahendatud tĂ”lgendus selle valduses olevatest andmetest.

Valija ei nÀe kasutajaliideses mitte hÀÀle edastamise ja vastuvÔtmise fakti ennast, vaid kellegi, st antud juhul tarkvaras realiseeritud kujuteldava agendi tÔlgenduslikku vÀidet, mille tÔesust vÔi vÀÀrust tuleb veel eraldi hinnata.

Tarkvara kui kujuteldav agent on seejuures ĂŒpris ĂŒhemĂ”tteliselt vĂ”rreldav valijamehe vĂ”i delegaadiga, kes tegutseb minu kui valija nimel.

Seega puudub e‑hÀÀletuse puhul laiendatud otsesus pea tĂ€ielikult vĂ”i on olemas ainult nende jaoks, kes on vĂ”imelised hindama tarkvaralise agendi tĂ”lgenduslike vĂ€idete tĂ”esust, st mĂ”istma valimiste tehnilist protokolli, selle andmevahetuse fakte ning tegema hÀÀle edastamise ja selle vastuvĂ”tmise kontrolli protseduurid lĂ€bi nii, et veenduvad lĂ€bitud sammude faktilises korrektsuses otseselt ja vahetult.

Seda on vĂ”imalik teatud mÀÀral teha nt mu poolt 2023. aasta valimisteks loodud sĂ”ltumatu kontrollrakendusega3, mis on sisuliselt 300-realine Pythoni skript. Seda samm-sammult kĂ€ivitades saab pĂŒĂŒda veenduda sammude faktilises korrektsuses, kuigi tarneahela jmt probleemide tĂ”ttu jÀÀb sellegi tĂ”sikindlus lĂ”ppkokkuvĂ”ttes piiratuks.

TĂ€ielikult puudub laiendatud otsesus aga e‑hÀÀlte kokkulugemisel, sest me ei saa pĂ€rast hÀÀle edastamist ja selle vastuvĂ”tmise ĂŒpris tinglikku kontrolli jÀÀda serverisse vaatlema, mida tehakse minu hÀÀlega edasi.

E-hÀÀle lugemisele minemise ja lÔpliku kokkulugemise kontrolliks valijal vahendid praktiliselt puuduvad.

LĂ€him aseaine sellele on audiitori kaudne tunnistus, mis on vahendatud tema kasutatava tarkvara poolt, mis on omakorda vahendatud valimisteenistuse poolt – ja kuni 2024. aastani pakkus valimisteenistus selleks audiitorile tarkvara, mis lubas valimisteenistuse Arne KoitmĂ€el soovi korral vahetada valimiskastis vĂ€lja vĂ€hemalt tĂŒhistusnimekirja jagu sedeleid ilma, et auditisĂŒsteem oleks selle peale hĂ€iret löönud.4

Niisiis e-hÀÀletuse puhul 1) pole otsesus tÀielikult tagatud hÀÀle andmisel, kus see on pandud sÔltuma valija enda pingutusest, 2) on see hÀÀle vastuvÔtmise kontrollil delegeeritud vahendavale tarkvarale, kuid 3) hÀÀle lugemisele minemise ja kokku lugemise osas puudub see tÀielikult, sest on delegeeritud audiitorile, kes omakorda on selle delegeerinud vahendavale tarkvarale.

E‑hÀÀletuse puhul on seega kaduma lĂ€inud suur osa hĂŒvest, mille tagamist nĂ€eb ette pĂ”hiseadus oma §60 deklaratsioonis, et “valimised on ĂŒldised, ĂŒhetaolised ja otsesed”.

#3

PĂ”hiseaduslikest garantiidest on valimiste otsesus ilmselt salajasuse kĂ”rval kĂ”ige rohkem seotud “turvalisusega”, mis tĂ”stetakse tĂ€napĂ€eval justkui vaieldamatult, aga minu arvates eksitavalt eraldiseisva pĂ”hiseadusliku nĂ”ude staatusse.

Eksitavalt seetĂ”ttu, et kui otsesus on tagatud, ei vaja valimised tegelikult veel mingit tĂ€iendavat “turvalisust”.

Kui iga valija saab oma tegevusega vahetult, st otse oma silmaga veenduda, et kÔik sammud lÀbiti korrektselt, siis pole vaja tÀiendavaid turvamehi seda protsessi tagama.

MĂ”nevĂ”rra paradoksaalselt vĂ”ib ĂŒtelda, et valimised ei tohigi olla turvalised5 ses tĂ€henduses, et nende korrektne toimumine oleks delegeeritud mĂ”nele turvamehele – selline delegeerimine ei erine sisuliselt delegeerimisest valijamehele vĂ”i delegaadile nĂ”ukogude mĂ”ttes.

PÔhiseadus ei vÀlista delegeerimist sugugi kogemata.

Asja mÔte on selles, et valimised peavad vÀljendama rahva tegelikku tahet ka siis, kui vÔimulolija pole valmis oma vÔimust loobuma ja teeb selleks omapoolseid pingutusi. SeetÔttu ei luba pÔhiseadus valimiste korrektset toimumist delegeerida mÔnele turvamehele vÔi valimiskomisjonile, sest need on alati mÀrkimisvÀÀrselt olemasoleva vÔimu kontrolli all ja neid saab kasutada valimistulemuse manipuleerimiseks.

Kui valimiskomisjoni vÔimuses on tulemusi muuta vÔi kallutada nii, et pole garantiid vÔltsimise vÀljatulemiseks, siis ei ole tegu pÀris demokraatlike valimistega.

VĂ”im peab demokraatias garanteeritult vahetuma ka siis vĂ”i iseĂ€ranis siis, kui rahvas seda tahab, aga vĂ”imulolija seda ĂŒldse ei taha – ja pĂ”hiseadus ei nĂ€e ette, et selle vĂ”iks panna sĂ”ltuma delegeeritud usaldusest mĂ”ne valimis- vĂ”i turvateenistuse vastu, sest valimiste otsesus on ise demokraatia turvagarantii.

Nii vĂ”ib ĂŒtelda, et Ülle Madise ja pĂ”hiseaduse kommenteeritud vĂ€ljaandes sulge proovinud Arne KoitmĂ€e kutsuvad meid tegema kaasa iseenda eksimust, kui pĂŒĂŒavad meid veenda, et riist- ja tarkvara on oma vahendavas funktsioonis neutraalne. See vĂ€ljendub mĂ”lema nĂŒĂŒdseks korduvalt ĂŒmberlĂŒkatud naivistlikus eelduses, et tarkvaral puudub aktiivne vahendav roll, kuvades e‑hÀÀletajale “vaid need kandidaadid, kelle poolt on temal Ă”igus hÀÀletada” (polnud tĂ”si 2023. aasta valimistel), mille jĂ€rel “vormistab valiku garanteeritult kehtivaks e-hÀÀleks” (seda on nĂŒĂŒdseks vaatlejad mitmekesiselt ĂŒmber lĂŒkanud eri valimistel 2015-2024).

Kuigi naivistlik eeldus tarkvara neutraalsusest on empiiriliselt ĂŒmber lĂŒkatud peamiselt valimisrakenduse poolel, sest sellega toimuv on ainsana vahetult, st andmete tasemel vaadeldav, on tegelikult selline naivism veelgi kahjulikum serveripoolel ja sellest annab mĂ€rku avalikkuse tĂ”rjuv reaktsioon OSCE/ODIHR 2023. aasta raporti ja Treier/DĂŒĂŒna tĂ€helepanekule, et valimisteenistus sai kuni 2024. aastani audiitorile mĂ€rkamatult asendada valimiskastis suure hulga e‑hÀÀli.6

Ent vÔib olla pÔhjust tÔsiselt mÔtelda doktorandi Madise enesemanitsusele, mille ta poetab oma 2006. aasta traktaadi sissejuhatuses:

“Paraku muudab Eesti vĂ€iksus ja traditsioonide nĂ”rkus ka kahjulike ideede realiseerimise suhteliselt hĂ”lpsaks.”

Kui e‑hÀÀletus pĂ”hineb naivistlikul arusaamal tehnoloogiast, faktiliselt ĂŒmberlĂŒkatud eeldustel ja pĂ”hiseaduslikul soovmĂ”tlemisel valimiste otsesuse, aga ka salajasuse kohta7, siis oleme ilmselt hĂ€das. Ilmselt on ka rumal arvata, et pĂ”hiseaduslikul naivismil pole oma osa e‑hÀÀletuse poolt pĂ”hjustatud demokraatia erosioonis.

Arvestades, et e‑hÀÀletuse juures on muudetud tinglikuks vĂ”i tĂ€ielikult kaotatud olulisim pĂ”hiseaduslik turvagarantii, milleks valimiste otsesust vĂ”ib pidada, oleme ehk esialgu pÀÀsenud veel isegi kerge nahaga.