Kehtetute sedelite valitsus
Riigikohus ei pidanud vajalikuks nĂ”uda vigaste e-hÀÀlte ĂŒlelugemist korrigeeritud tarkvaraga. Selle tulemusel on meil ametis valitsus, mille mandaat pĂ”hineb 312 181 kehtetul e-hÀÀlel.
Konstantin PĂ€ts ravis omal ajal Eesti lonkavat demokraatiat amputeerimisega, keelustades demokraatia ĂŒldse. PĂ€tsi “vaikiva ajastu” hĂ”nguga on ka Riigikohtu otsus mitte anda omapoolset tĂ”lgendust faktile, et kokku loetud e-hÀÀled ei vastanud nĂ”uetele – neil puudusid seaduse nĂ”utud digiallkirjad ja vormikohane ringkonnakood.
Seadus nÀeb ette, et nÔuete vastu eksivad e-hÀÀled kuulutatakse kehtetuteks ja jÀetakse lugemisel kÔrvale, kuid seda ei tehtud.
NĂŒĂŒd olemegi siis mÀÀratud elama mureneva usaldusega valitsuse all, sest kuigi vĂ”ib tunduda, et tulemused on vĂ€lja kuulutatud ja ministrid ametisse astunud, siiski hakkavad kehtetud sedelid valitsusel kannul kĂ€ima ja selle jalgealust ÔÔnestama. Riigikohtul oli vĂ”imalus nĂ”uda korrigeerivat e-hÀÀlte ĂŒlelugemist ja pole vĂ€listatud, et see oleks tulemuse lĂ”puks samaks jĂ€tnud. Aga me ei tea seda.
Riigikohtu abitus
Suurim probleem selle juures ilmselt ongi Riigikohtu otsus liituda vaikijate ja mĂ€tsijate seltskonnaga, kuigi just neilt oleks vĂ”inud oodata lahendust, mis mitte ei vii meid lĂ€hemale, vaid pÀÀstab “pĂ”hiseaduse kriisist” – nagu seda on juba sildistanud mĂ”ned hÀÀlekamad konservatiivid.
Ses tĂ€henduses jÀÀb arusaamatuks Villu KĂ”ve tagantjĂ€rele rahustav ĂŒleskutse riigimehelikkusele ja hoiatus valimistulemuste vaidlustamise eest. Kokku 51% hÀÀltest moodustanud 312 181 kehtetut sedelit pole ebaoluline pisiasi ega jÀÀ saladuseks – ĂŒkspuha kui vĂ€ga tahab seda maha vaikida Priit HĂ”bemĂ€gi, Arnold Sinisalu vĂ”i Kaja Kallas.
Hoolimata riigi kĂ”rgeima auastmega juristi eriarvamusest ja manitsevatest juhtkirjadest ei tea tegelikult keegi asjaosalistest, mis selle e-hÀÀletusega ĂŒldse valesti on ja mida peaks parandama – olgu siis seadustes vĂ”i mujal. PĂ€tsilik sunnitud vaikimine demokraatliku ĂŒhiskonnakorralduse baaskĂŒsimustes aga eeldatavasti viib ka pĂ€tsilikule tulemusele.
HÀvitav pÀÀsteplaan
Olukord toonasest ju vĂ€ga ei erinegi, sest globaalne majanduslangus ja sĂ”jameeleolud on samamoodi pildil. Sarnane PĂ€tsi ajastuga on ka usk sellesse, et demokraatia allutamine kontrollile, nt tagauste sissehitamine valimissĂŒsteemi on kuidagi demokraatia enda teenistuses ja kaitseb Eesti riiki potentsiaalselt vĂ”imule tulevate natside vĂ”i Venemaalt tuleneva ohu eest.
PĂ€tsi puhul usk demokraatia ohverdamisse demokraatia nimel end ei Ă”igustanud – miks siis tahame teha sama asja lĂ€bi uuesti?
Ăigupoolest on ka Riigikohtu “naljad” tĂ€htaegade ja kaebeĂ”igusega ĂŒpris kohatud, sest 51% sedelite kehtetus on midagi, millele peaks reageerima sĂ”ltumata sellest, kas mina vĂ”i ĂŒldse keegi kaebab. Nii on KarS §163 jĂ€rgi “hÀÀlte ebaĂ”ige lugemine” kriminaalkuritegu, mille kahtluse korral peaks leiduma instants, mis alustab uurimist ja sekkub – pole kahtlust, et minu kaebus dokumenteeribki ĂŒhte sellist rikkumist…
See on soo, kuhu samamoodi edasi rapsides vajub ainult sĂŒgavamale.
E-hÀÀletuse osalusvaatluse kĂ€igus ilmnenud puudujÀÀke allajooninud kaebuse teksti leiad siit. PĂ€isepilt on tuletatud teos Renee Altrovi fotost, mis kujutab 312 181 kehtetu sedeli valitsust koos Ă”iguskantsleriga, kes on e-hÀÀletuse ĂŒks algatajatest ning kelle meelest pole e-hÀÀletuse pĂ”hiseaduslikkust vaja kontrollida. Algse pildi ja tuletatud teose litsents on CC BY-NC.