17. juuni 2025

Mis kontrolle tegi audiitor 2023. aasta Riigikogu valimistel?

Audiitor isegi mitte ei saanud teha "pistelisi kontrolle", millest on RVT juht KoitmÀe rÀÀkinud alates veebruarist 2025, mil alustati riiklikku meediakampaaniat probleemi avalikkusele tutvustanud Ago Samosoni vastu.

Kui valimisteenistuse juht Arne KoitmĂ€e vĂ€itis korruptsioonivastases erikomisjonis, et audiitori vĂ€idetavaid pistelisi kontrolle ei protokollitud, siis paar pĂ€eva hiljem vĂ€idab ta juba vastupidist. Tegelikult on selge, et audiitor 2023. aastal isegi mitte ei saanud neid neid pistelisi kontrolle teha, sest tal polnud valimiste ĂŒhelgi hetkel ligipÀÀsu selleks vajalikele andmetele.

VVK asub [Komandandi Majas Toompea tn 1](https://www.valimised.ee/et/kontaktandmed), selle koosolekud on [RKVS §12 lg3 jÀrgi avalikud](https://www.riigiteataja.ee/akt/124052024010?leiaKehtiv#para12lg3) ja koosolekule pÀÀsemiseks tuleb lihtsalt lasta uksekella ning vajadusel end tutvustada
VVK asub Komandandi Majas Toompea tn 1, selle koosolekud on RKVS §12 lg3 jÀrgi avalikud ja koosolekule pÀÀsemiseks tuleb lihtsalt lasta uksekella ning vajadusel end tutvustada

Esitasin valimisteenistuse eksitava avalduse peale valimiskaebuse (vt allpool), mis peaks tulema lĂ€hipĂ€evil valimiskomisjoni jĂ€rjekordsel “avalikul” koosolekul arutusele. KĂ”ik on oodatud osalema!

On silmatorkav, et 2023. aasta Riigikogu valimiste teema uuesti ĂŒles tuleb, sest tegelikult pĂ”hjustas toonaste protseduuride irregulaarsus vaatlejate seas skandaali juba valimispĂ€eval, sest osa hÀÀlte töötlemise protseduure viidi mitte-amelikult lĂ€bi ennelĂ”unal kl 15, kuigi RKVS 611 jĂ€rgi tohtis nendega alustada alles Ă”htul kl 20. SeetĂ”ttu jĂ€i enamikul vaatlejatest sel protseduuril osalemata ja kuigi seda pidi olema teoorias vĂ”imalik jĂ€lgida videos, siiski enamik vaatlejaid seda vĂ”imalust ei kasutanud kas videokonverentsi kehva kvaliteedi tĂ”ttu vĂ”i lihtsalt seetĂ”ttu, et polnud aru saada, mis protseduure seal tehakse – keegi ei osanud arvata, et hÀÀli asutakse elektroonilisest valimiskastist 5.03.2023 valimispĂ€eval eemaldama mitte-ametliku sessiooni kĂ€igus ja seadusega ette nĂ€htud ajast varem.

Soovimatus selle mitte-ametliku sessiooni kĂ€igus toimuvat kirjeldada vĂ”i jagada infot nii selle sessiooni kĂ€igus toimunust kui selle ja muude sessioonide videoid ajas vaatlejad marru juba 2023. aasta valimiste jĂ€rel ning see pĂ”hjustas ka kaebuste laviini. LĂ”puks kinnitas VVK oma 30.03.2023 koosolekul valimistulemused kĂ”iki kaebusi lĂ€bi vaatamata, mis oli vastuolus RKVS §74 nĂ”udega, et valimistulemusi ei vĂ”i vĂ€lja kuulutada enne, “kui esitatud kaebuste kohta on tehtud lĂ”plikud otsused”. VVK osutas valimistulemuse vĂ€ljakuulutamise pĂ”hjendusena ilmselt teadlikult eksitavalt Riigikohtu kaasuse nr 5-21-31 punktile 21, mis lubas seda teha juhul, kui kaebus ei saa mĂ”jutada valimistulemust.

Minu kaebus 312 181 kehtetu e-hÀÀle lugemise kohta kahtlemata oleks vĂ”inud tulemust mĂ”jutada, sest faktiliselt olid kokku loetud kehtetud e‑hÀÀled. Riigikohus jĂ€ttis mu kaebuse arutamata, mĂ€tsides sellega VVK kahekordse Ă”iguserikkumise kinni ja mul polnud piisavalt juuravaistu, et kĂ”iki samme kohe vaidlustada – lootsin mĂ”nevĂ”rra sinisilmselt kĂ”rge kohtu mĂ”istlikkusele. Aasta lĂ”pul pidasin sel teemal mahuka ettekande Chaos Communication Congressil 2023, kus kirjeldasin kehtetute sedelite kokkulugemise tehnilist kĂŒlge ning tutvustasin oma ingliskeelset vaatlejaraportit “Votes without ballots: e‑voting at 2023 elections in Estonia” rahvusvahelisele ĂŒldsusele.

See pĂ”hjustas kuu aja pĂ€rast ka lĂ”puks reaktsiooni valimisteenistuse poolt, kes avaldas oma veebilehe mĂŒĂŒdikummutuse rubriigis “ĂŒmberlĂŒkke”, kus tunnistas kehtetuid digiallkirju, kuid vĂ€itis, et digiallkirjade korda tegemiseks “vajadusel kasutab Riigi valimisteenistus spetsiaalselt selleks loodud rakendust”. Hiljem pidasin sel teemal ettekande ka Riigikogu olulise tĂ€htsusega riikliku kĂŒsimuse arutelul 9.05.2024.

Oleks tore, kui jÔuaksime oma noore demokraatia arengus niikaugele, et valimiste korraldaja poolse valetamise suhtes kehtiks nulltolerants. Loodetavasti on alltoodud kaebusest selle saavutamisel abi.

Valimiskaebus RVT 12.06 avalduse peale

Riigi valimisteenistuse (RVT) ĂŒlesanne on tagada valimiste seadusekohane korraldamine, juhendada ja koolitada valimiste korraldajaid, sj korraldades ise elektroonilist hÀÀletamist ja tehes kindlaks selle tulemuse.

Nende ĂŒlesannete tĂ€itmisel valvab RVT valimiste korraldajate tegevuse jĂ€rele, sj andes selleks mitmesuguseid kirjalikke juhiseid, nt kirjastades regulaarselt valimiste kĂ€siraamatuid, aga korraldades ka jooksvat infovahetust valimiste korralduse ĂŒle oma valimised.ee veebilehel. Nii on RVT vĂ”tnud endale ĂŒlesandeks juhendada ka valimiste vaatlejaid, kes mĂ€ngivad olulist rolli selles, et valimised toimuksid valimispĂ”himĂ”tteid jĂ€rgides ja oleksid lĂ”ppkokkuvĂ”ttes demokraatlikud, nt korraldades elektroonilise hÀÀletuse vaatlejate koolitusi, mis on kĂŒll paraku olnud enamasti vabas vormis, ilma selge programmi ja koolitusmaterjalideta jututoad.

Valimisteenistus on valimiste ja nende korralduse teemal ametliku teabe edastaja, mis muuhulgas teenindab nii Vabariigi Valimiskomisjoni, erakondade rahastamise jĂ€relevalve komisjoni, Riigikogu liikmeid kui kantseleid valimistealastes kĂŒsimustes. SeetĂ”ttu on oluline, et RVT oleks oma avaldustes tĂ€pne ning edastaks valimiste kohta ĂŒksnes tĂ”est teavet ning vajadusel korrigeeriks valevĂ€ited.

RVT on 12.06.2025 veebilehel teinud avalduse1, mis puudutab 9.06.2025 toimunud Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni istungit2, mille kĂ€igus ilmnes3, et RVT juht Arne KoitmĂ€e ei suuda tuua tĂ”endeid “pisteliste kontrollide” kohta, mille audiitor olevat tema sĂ”nutsi lĂ€bi viinud 2023. aasta Riigikogu valimistel ja mis olevat vĂ€listanud temapoolse valimistulemuse vĂ”ltsimise sedelite vahetamise teel korduv- ja paberhÀÀletamisega tĂŒhistatud hÀÀlte eemaldamise ning anonĂŒĂŒmimise etapis4.

Avalduses on vĂ€idetud, et “2023. aasta Riigikogu valimiste auditiaruanne ĂŒtleb selgelt, et audit on lĂ€bi viidud kehtivatest Ă”igusaktidest juhindudes ja teiste hÀÀlte töötlemise etappide kĂ”rval on kontrollitud ka topelthÀÀlte tĂŒhistamist ja anonĂŒĂŒmiseerimisele lĂ€inud hÀÀlte terviklust”, kuid tegu on valevĂ€itega, sest audiitori lĂ”pparuandest5 ei leia vĂ€idet selliste kontrollide lĂ€biviimise kohta.

LĂ”pparuande lk 7 on toodud ammendav nimekiri lĂ€biviidud kontrollidest, mis kĂ”ik viidi lĂ€bi 6.03.2023 toimunud “teistkordse e-hÀÀlte kokkulugemise” kĂ€igus:

“Audiitorid on teostanud jĂ€rgnevaid kontrolliprotseduure:

  • avalike vĂ”tmete kooskĂ”lalisuse kontroll;
  • hÀÀletamistulemuse allkirja verifitseerimine;
  • e-hÀÀlte teisendamise korrektsuse kontroll;
  • e-hÀÀlte miksimise korrektsuse kontrollimine IVXV auditirakenduse ja Verificatum’i rakendusega;
  • e-hÀÀlte lugemise korrektsuse kontrollimine.” (lk 7)

Nende hulgas ei ole “topelthÀÀlte tĂŒhistamise” ja “anonĂŒĂŒmimisele lĂ€inud hÀÀlte tervikluse” kontrolli.

Vastupidiselt RVT avalduses vĂ€idetule kinnitab audiitor oma lĂ”ppraporti lk 6, et 5.03.2023, st pĂ€ev varem toimunud hÀÀlte lugemise “esimese sessiooni” kĂ€igus ta mitte ei kontrollinud, vaid ĂŒksnes jĂ€lgis korduvate e‑hÀÀlte ja kehtetu e‑sedeli tĂŒhistamist, samamoodi audiitor 5.03.2023 “teise sessiooni” kĂ€igus ĂŒksnes jĂ€lgis valimispĂ€eval hÀÀletanud valijate e-hÀÀlte tĂŒhistamist ja e-hÀÀlte anonĂŒĂŒmimist.

See tÀhendab, et 5.03.2023 toimunud protseduuride suhtes oli audiitor samas rollis protseduuride vaatlejatega ning piirdus protseduuride passiivse jÀlgimisega.

Seejuures ainult 6.03.2023 “teistkordse e-hÀÀlte kokkulugemise” kĂ€igus teostas audiitor mĂ”nevĂ”rra aktiivsemalt kontrolle, kuigi eeldatavasti RVT poolt ette antud ja mitte spetsifikatsioonist lĂ€htuvalt sĂ”ltumatult koostatud programmide abil (nagu soovitab Kristjan DĂŒĂŒna oma magistritöö6 lk 33):

“Audiitorid teostasid kontrolliprotseduure sĂ”ltumatult kompileeritud vahendite abil, kasutades töötleja poolt antud sisendeid. Audiitorite poolse kontrollimise tulemusena veateateid ei tuvastatud.” (lk 7)

Seejuures toob audiitor vĂ€lja, et “teistkordse e-hÀÀlte kokkulugemise” kĂ€igus eelmisel pĂ€eval toimunud protsess ainult “lĂ€biti osaliselt”, st kontrollide teostamisel vĂ”eti aluseks “eelmisel pĂ€eval anonĂŒĂŒmistatud e-valimiskast”, mille valmistas ette RVT. Audiitoril polnud seetĂ”ttu isegi mitte vĂ”imalust kontrollida anonĂŒĂŒmimise eelseid protseduure, st topelt- vĂ”i korduvhÀÀlte tĂŒhistamist ja anonĂŒĂŒmimata valimiskasti sisu vastavust anonĂŒĂŒmitud kastile, sest tal polnud valimiste lĂ€biviimise jooksul kordagi ligipÀÀsu sellisteks kontrollideks vajalikele andmetele.

Seega on ĂŒhemĂ”tteliselt selge, et ei vasta tĂ”ele RVT avalduses sisalduv vĂ€ide, et 2023. aasta Riigikogu valimiste auditiaruanne ĂŒtlevat, et on “kontrollitud ka topelthÀÀlte tĂŒhistamist ja anonĂŒĂŒmiseerimisele lĂ€inud hÀÀlte terviklust”.

Kuna osalesin valimisvaatlejate esindajana Riigikogu korruptsioonivastase erikomisjoni 9.06.2025 istungil ning tunnistasin seal 2023. aasta Riigikogu valimistel osalenud vaatlejana, et audiitor pole RVT juhi Arne KoitmĂ€e osutatud “pistelisi kontrolle” teinud, siis puudutab RVT eksitav avaldus mind vahetult.

TĂ”ene informatsioon valimiste korraldusest ja ĂŒldarusaadavad ning taasesitatavad tĂ”endid valimistulemuse kindlakstegemisel lĂ€bitud sammude kohta on eelduseks vaatlejate tegevusele selle tagamisel, et valimised toimuksid valimispĂ”himĂ”tteid jĂ€rgides ning oleks demokraatlikud.

Soovin, et VVK kohustaks valimisteenistust korrigeerima oma 12.06.2025 valevÀite 2023. aasta Riigikogu valimistel lÀbitud kontrollide kohta oma veebilehel ning vÔtma vastutuse nii selle kui varasemate samasisuliste valevÀidete eest, millest eelmised avaldati RVT kodulehel 5.02.20257.

Kui kaebeĂ”igust tuleks arvestada RVT avalduseni viinud erikomisjoni istungist vĂ”i mĂ”nest veelgi varasemast sĂŒndmusest, siis taotlen kaebetĂ€htaja ennistamist.

Kuna RVT tegevus eksitava teabe levitamisel paistab tahtlik ja sĂŒstemaatiline, siis vĂ”iks Ă”igustada kaebeĂ”iguse minu kasuks tĂ”lgendamist ka RVT poolt loodud takistused nendepoolsete vigade vĂ€ljatuletuks, arutamiseks ning avalikuks vastutuseks, mida vĂ”ib seostada juba 2023. aasta Riigikogu valimiste vaatlemisega, mida RVT oma tegevusega oluliselt takistas8 – ja milleks paistab neil nĂŒĂŒd tagantjĂ€rele hinnates olevat olnud ka kĂŒllaldaselt pĂ”hjust.