TopeltpÔhjaga valimiskasti saladus
Valimisseadustes kasutatakse kĂŒmneid kordi sĂ”nade "avalik" ja "vaadeldav" eri vorme, kuid need on Ă”iguslikult sisustamata, sest Riigikohus ja Ă”iguskantsler pole julgenud arutada, mida "avalikkus" e-hÀÀletuse puhul tĂ€hendab.

Mullukevadiste eurovalimise jĂ€rel vĂ€ltis Riigikohus tavapĂ€raselt oma töö tegemist, keeldudes sisuliselt arutamast valimiskaebusi. Kuna seekord olid mitmed kaebused tĂ€htaegsed, pidi tööluusiks leiutama uusi pĂ”hjendusi. Neist kaugelt innovatiivseim oli kuulutada salajaseks e-hÀÀletuse turvadokumentatsioon, mille puudulikkuse ĂŒle kaebasin.
Nii teataski Riigikohtu pĂ”hiseaduslikkuse jĂ€relevalve kolleegium kaasuses 5-24-14 Nele Siitami juhtimisel, et “kasutatavate abinĂ”ude teatavaks saamine kaebajale vĂ”i kolmandale isikule loob ohu e-hÀÀletamise sĂŒsteemi kahjustamiseks” ja “kuna kaebaja seetĂ”ttu nende andmetega tutvuda ei saa, tegi kolleegium seda tema eest”.
Riigikohtu hobikorras turvaeksperdid
Vabatahtlikkuse alusel turvaanalĂŒĂŒsidega tegeleva riigikohtuniku kinnitus, et töö tehti Ă€ra valimisvaatleja eest, pole just kuigi usaldusttekitav, sest sellise hinnangu andmisse oleks pidanud kaasama eksperdi. Kuid vĂ”ib olla, et infoturbe valdkonna eksperdi kaasamist vĂ€lditi, kuna see oleks veelgi rasvasemalt alla jooninud vastuolu “valimiste avalikkuse pĂ”himĂ”ttega”, mille arutamise tööd on nii Riigikohus kui Ă”iguskantsler juba kĂŒmmekond aastat vĂ€ltinud.
KurbmĂ€ng kordus eilsel valimiskomisjoni RKVS §12 lg3 jĂ€rgi “avalikul” koosolekul, kus kuulutati ootamatult salajaseks neljanda pĂ€evakorrapunkti arutamine ja koosolekult eemaldati selle alguses pidulikult “kodanikuĂŒhiskonna esindajaks” tituleeritud siinkirjutaja. Eemaldamise pĂ”hjus jĂ€igi ebaselgeks, kuid kĂŒmneminutise mĂ”ttepausi vĂ”tnud valimiskomisjoni esimees Ingrid Kullerkann osutas vahetult enne vĂ€ljaviskamist rabistamisi AvTS §36 lg1 punktile 9.
Viienda pĂ€evakorrapunkti ajaks end uuesti koosolekuruumi meldinuna esitasin esimees Kullerkannile kirjaliku palve, milles palusin tĂ€psustada eemaldamise aluseks olnud AvTS sĂ€tet. Energilisest kĂ€etĂ”stmisest hoolimata ei suutnud valimiskomisjoni esimees sellele jĂ€rgneva paarikĂŒmne minuti jooksul vastata ning viskas valimisvaatlejate esindaja ruumist vĂ€lja ka teist korda – ja nĂŒĂŒd juba koosoleku lĂ”ppemise tĂ”ttu.
Valimiste avalikkuse pÔhimÔte
Eeldatavasti jĂ”uab esimees Kullerkann siiski millalgi selgusele, mille alusel ta vaatlejate esindaja koosolekult eemaldas, kuid olukord meenutab vĂ€gisi valimisteenistuse kangelaslikku vaikimist 2023. aasta Riigikogu valimistel, mil kĂŒsimuseks oli vaatleja Ă”igus veenduda pahavara puudumises vĂ”tmeloome arvutis.
Oletan, et AvTS sĂ€tetest vĂ”is Kullerkann pidada silmas kas §36 lg1 punkti 8, mis puudutab “ohtu riigikaitsele vĂ”i riiklikule julgeolekule”, vĂ”i §35 lg1 punkti 9, mis puudutab “turvasĂŒsteemide, turvaorganisatsiooni vĂ”i turvameetmete kirjeldust”. Olgu siis lĂ”plikuks pĂ”hjenduseks kas julgeolek vĂ”i turvalisus, on see mĂ”lemal juhul e-hÀÀletuse korralduse jĂ€rjekordse etapi salajaseks kuulutamine.
Valimisseadustes kasutatakse kĂŒmneid kordi sĂ”nade “avalik” ja “vaadeldav” eri vorme, kuid need on Ă”iguslikult sisustamata. Möödunud eurovalimistelgi jĂ€tkus aastakĂŒmneid kestnud kemplus protseduuride filmimise ja valimisteenistuse tehtud videosalvestiste avalikkuse ĂŒle, mis jĂ”udis kaasuses 5-24-16 taas kord Riigikohtu ette, kuid lahendust ei saabunud. Valimiste korraldajal pole selgust ka niivĂ”rd lihtsates asjades nagu RKVS §23 “valijate nimekirja avalikkuse” tĂ€hendus, milles jĂ€id vaatlejate “koolitusel” eriarvamusele selle ĂŒle vaidlema lĂ€inud valimiste korraldajad ise.
Probleem on selles, et demokraatlikul avalikkusel peab olema vĂ”imalik veenduda valimistulemuse kindlakstegemise sammude korrektsuses. Seda ei saa teha, kui osa valimiste protseduuridest on salastatud, st valimiskast pole mitte lĂ€bipaistev, vaid sellel on pimedad nurgad, kuhu vaadata ei saa ega tohi. VĂ”ltsimise tuvastatavuse mĂ”ttes pole vahet, kas valimiskast on “must kast” tervenisti vĂ”i on kasti pealmine osa kĂŒll lĂ€bipaistev, kuid riigisaladuseks on kuulutatud vaid selle topeltpĂ”hi.
Valimiskasti salatud topeltpÔhi
TopeltpĂ”hja tuvastasid viimati meie valimiskastilt aga OSCE/ODIHR vaatlejad oma 2023. aasta raportis (lk 7, allmĂ€rkus 15), mida omakorda nĂ€itlikustas eksperimentaalselt TalTechi tudeng Kristjan DĂŒĂŒna oma 2024. aasta magistritöös. Seal kinnitas ta, et kui e-hÀÀletuskastis olevate sedelitega strateegiliselt manipuleerida, siis poleks saanud seda olemasolevate kontrollide abil avastada ja valimiste korraldaja sai “lĂ”plikke tulemusi endale sobivas suunas nihutada” (lk 33).
Kuigi valimisteenistus Arne KoitmĂ€e juhtimisel ja koostöös TalTechi avalike suhete osakonnaga kĂ€ivitasid selle peale meediakampaania, milles vĂ€itsid, et sedeleid valimiskastis vahetada vĂ”imaldav puudus eemaldati 2024. aasta valimisteks, siis Kristjan DĂŒĂŒna ise kinnitab, et topeltpĂ”hja probleemi lahenduseks pakutud nĂ€idisprogramm polnud kasutamiseks tegelikel valimistel, sest “seda peaks tegema erinevate sĂ”ltumatute osapoolte poolt loodud programmidega” (sealsamas).
On veel eraldi kĂŒsimus, kas KoitmĂ€e on ka lihtsalt tagantjĂ€rele eneseĂ”igustuseks vĂ€lja mĂ”telnud pistelised kontrollid, mis pidanuks vĂ”ltsimise vĂ€listama, kuid millest siiski vaikivad nii audiitorite ametlikud raportid kui arvukate vaatlejate mĂ€lestused. Ilmselt aga polegi suurt tolku, kui reetlik topeltpĂ”hi vĂ”i mĂ”ni muu vĂ”ltsimist vĂ”imaldav mehhanism avastatakse valimiskastilt tagantjĂ€rele, mil tĂ”endid on juba hĂ€vitatud – ja seda pole vĂ”imalik avastada valimiste ajal jooksvalt.
KakskĂŒmmend aastat tööluusi
Ăigupoolest ei saa selliste imelike valimiskastidega lĂ€biviidavaid protseduure pĂ€riselt valimisteks nimetadagi, sest valimiste korraldusele seab pĂ”hiseadus kaunis ranged nĂ”udmised. Selle kohaselt on kĂ”rgeima riigivĂ”imu kandja rahvas ja valimised otsesed, st demokraatlikku kontrolli nende ĂŒle ei saa Ă€ra delegeerida ei KoitmĂ€ele, Kullerkannile ega Siitamile – valimiste avalikkuse pĂ”himĂ”ttest lĂ€htuvalt kuulub selline kontroll vahetult kĂ”rgeima riigivĂ”imu kandjale.
Saladuseks ei pea pĂ”hiseaduse jĂ€rgi jÀÀma aga mitte valimiskasti ehitus, vaid ĂŒksnes see, kes kelle poolt hÀÀletas – kuid viimasega on meie e-hÀÀletusel OSCE/ODIHR vaatlejate 2019. aasta raporti jĂ€rgi samuti kehvad lood, sest see olevat “vastuolus riiklike seaduste ja rahvusvaheliste standarditega, mis puudutavad hÀÀle salajasust” (lk 7).
Miks tahetakse meil neid asju teha tagurpidi – kuulutades salajaseks selle, mis peaks olema avalik, ja tehes avalikuks selle, mis peaks olema salajane? Kui pea peale on pööratud demokraatlike valimiste pĂ”himĂ”tted, mille tĂ€hendust e-hÀÀletuse jaoks pole Riigikohus ega Ă”iguskantsler suutnud 20 aasta jooksul selgeks vaielda, pole midagi oluliselt paremat oodata ka tulemustest. On need ĂŒldse valimistulemused?
Artikkel ilmus 7. mĂ€rtsil 2025 ajalehes Postimees pealkirja all “TopeltpĂ”hjaga valimiskasti saladus”. Valimiskomisjon polnud hoolimata meeldetuletustest artikli ilmumise ajaks selgitanud, mis alusel valimisvaatlejate esindaja koosolekult eemaldati. Esitasin koos valimisvaatlejate ĂŒhinguga MTĂ Ausad Valimised 10. mĂ€rtsil valimiskaebuse, milles nĂ”uan Riigikohtult eemaldamise tunnistamist Ă”igusvastaseks ning pĂ”hiseaduslikkuse jĂ€relevalve algatamist valimiste lĂ€biviimise ja tulemuste kindlakstegemise oluliste sammude salastamise kĂŒsimuses.